ادامه مطلب.. .. ..
چونکه قسمت های زیادی از لوله های فاضلاب یا اتصالات آنها مانند(3 راهی،زانو 90&45 درجه،بوشن،پوش های بین لوله،اتصالات سیفون ها و کف شورها)داخل سقف اصلی یا کاذب،داکت و رایزرها،کف و دیوارها قرار دارند.لذا اگر با مشگل یا انواع نم و چکه در آنها مواجهه شویم،فقط دو روش عمده برای تعمیر انها وجود دارد.مکانیسم تخریب محل و بازسازی ان و یا روش بدون تخریب و آب بندی با مواد ویژه
نکته مهم: میدانیم که قسمتی از لوله و اتصال های فاضلاب(مخصوصا شترگلویی توالت ها و کف شور حمام و روشویی ها و...) در داخل قسمت سقف کاذب که فضای خالی بین سقف اصلی و سطح پایین تر است،نصب و قرار داده میشوند،این قسمت از لوله و اتصال ها به ندرت دچار ریسک و خرابی میشوند که بعلت عدم قرارگیری هیچ مصالح و مواد دیگر در داخل سقف های کاذب است.
قسمتی از لوله که بین کف اصلی سرامیک شده و ابتدای لوله در داخل سقف کاذب که و داخل مصالح کف و بتن اصلی سقف است،طول این قسمت بین 20 تا 50 سانتی متر متفاوت است.و بعلت فشار کف و بتن سقف در خطر شکستگی و بازشدن چسب آب بندی قرار دارند و نم و چکه آنها از مرکز سقف و دقیقا در محدوده انتهای لوله مشخص میشود.
اگر بخشی از لوله های فاضلاب که در داخل بتن و مصالح سقف اصلی هستند و یا از آن قسمت عبور کرده آمد(همه لوله های فاضلاب عمودی برای اتصال از کف های طبقات بالا به داخل سقف یا سقف کاذب طبقه پایین تر،بوسیله حفره یا سوراخی از داخل مصالح و بتن سقف عبور داده میشوند) و اگر مشگل پیدا کنند،چون ضخامت سقف حداکثر ۲۵ تا ۳۰ است،و حدودا اندازه این لوله ها، طول ۲۵ تا ۳۵ سانتیمتر دارند و بصورت متمادی در فشار و تنش مصالح پیرامون هستند و بیشترین خطر و خرابی مربوط به این قسمت ها میباشد و لذا بر قسمت های دیگر سیستم لوله کشی فاضلاب تاثیرات منفی برجا می گذارد.
**** برای تست خرابی در شترگلویی توالت ایرانی و سیفون تخلیه فرنگی و کف شور حمام و آشپزخانه اینطوری عمل میکنیم؟
ابتدا لوله کش باید با ریختن اب در داخل لوله و اتصالات ان،نقاط مشکوک و نست آب در اتصالات فاضلابی را مشخص می نماید.البته باید این تست را در فواصل مشخص و از پایین ترین اتصال شروع و به سمت اتصال های بالاتر ادامه دهد،تا بتوان محل دقیق را تشخیص داد؟
یک لوله کش میتواند ابتدا با پارچه که به یک قیچی یا انبر بسته شدن،جداره داخل آن را تمیز و خشک کند و اگر رسوب داشت،میتواند با همون انبر و به آرامی جداره را تمیز و رسوب ها باز شوند(فقط لوله های چدنی رسوب میگیرند)
برای عدم گرفتگی،همون لحظه با یک سطل آب گرم و مقداری تاید لباسشویی در لوله ریخته تا رسوب ها از ته سیفون جدا شده و حل شوند.
گام بعدی با چسب تارکت و یا یه انبر سرکج یا قاشق،چسب را به داخل لوله برند و دو ساعت صبر کنید و لوله را تست کنید.
اگر مقدار خرابی لوله زیاد باشد،میتواند با یک لوله فنری پلاستیکی (همون لوله های که به سیفون سینک و روشویی متصل میشوند).
لوله فنری را در داخل لوله فرو کرده و با پیچاندن آن(در حین حرکت به داخل لوله معیوب)به سمت پایین هدایت کند،سپس قسمت بالایی لوله فنری را مماس با کفشور نصب و چسب بزند(ضمنا لوله کش باید طول لوله فنری را متناسب با طول لوله عمودی اندازه بزند.)
این روش برای لوله های که بیشترین نشتی،خرابی و پوسیدگی دارند،بسیار خوب و تا چندسال کار می کند.
حالت و تست دوم:
اگر نشتی و خرابی لوله از ناحیه ته سیفون و یا لوله افقی(مجموعه لوله و اتصالات داخل سقف کاذب)باشد،میتواند از راه هواکش تهویه و یا سوراخی به اندازه کف دست،از سقف باز کند(مرکز محل تخریب باید دقیقا زیر سوراخ یا مرکز نم زدگی روی سقف باشد)
بعداز ان،با چسب تارکت یا ترکیب چسب pvc با سیمان سفید که بهم مخلوط میشوند و بحالت خامه در میآید
نقاط یا محل نشتی رو لوله را آب بندی کند.
در نهایت بعداز تشخیص محل نشتی یا رطوبت و اجرای هر روش،چند ساعت صبر کرده و لوله را تست نهایی کند...
نوشته:گ-م
رفع صدای لوله های ساختمان...ما را در سایت رفع صدای لوله های ساختمان دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 116